12 greseli in dieta ketogenica pe care nu trebuie sa le faci

E demonstrat in nenumarate studii clinice ca dietele sarace in carbohidrati au o multitudine de beneficii atat pe termen scurt, cat si pe termen lung. De altfel, dieta ketogenica este folosita intensiv in lume ca terapie adjuvanta in medicina, impotriva efectelor nocive ale epilepsiilor, diabetului si a unor tipuri de cancer. Evita insa sa faci greseli in dieta ketogenica, pentru a te asigura ca o tii sanatos!

1. Alegi sa contorizezi doar carbohidratii. Un prim pas in a incepe un stil de viata ketogenic este reducerea la minim a carbohidratilor. Insa nu este suficient doar sa stii ca intr-o zi ai consumat sub 20 de grame de glucide, analizand etichetele. La fel de important este sa urmaresti si un aport optim de proteina, astfel incat sa iti asiguri pastrarea masei musculare pe parcursul slabirii. De asemenea, daca scopul tau este pierderea in greutate, numarul ridicat de calorii continut de multe alimente din dieta ketogenica iti poate impiedica slabirea sau te poate face chiar si castigi kilograme in plus.

2. Nu consumi suficienta proteina. Una dintre cele mai des intalnite greseli este consumul excesiv de grasimi si redus de proteina. O cantitate prea mica de proteina duce la pierderea de masa musculara existenta. Scopul dietei ketogenice nu este consumul de grasimi, ci limitarea carbohidratilor. Grasimile endogene trebuie sa reprezinte sursa primara de energie pentru organismul tau, nu cele ingerate.

3. Nu faci calcule calorice. Nu, orice ai citi, nu exista o varianta in care sa mananci oricat de mult si sa slabesti. Sigur ca astfel de articole exista peste tot, dar ai documentat si ce e in spatele acelor mese? Uneori, e vorba de un metabolism extrem de rapid, care nu cumuleaza tesut adipos in urma meselor, iar trecerea la dieta ketogenica nu face decat sa goleasca celulele de apa, persoana in cauza prezentand ulterior muschi mai bine definiti. Alteori, e vorba de antrenamente intense care insotesc mese ce aduna cateva mii de calorii pe zi. Daca doresti sa slabesti cu ajutorul acestui stil de viata sanatos, trebuie sa fii atent la caloriile ingerate.

4. Abandonezi cand apar simptomele adaptarii. Unele persoane au raportat aparitia asa numitei „keto flu„, o senzatie de moleseala in tot organismul, insotita de dureri musculare, de cap sau de stari de greata. Aceasta stare se datoreaza pierderii de apa masive din primele zile ale dietei, care duce implicit si la pierderea de electroliti. In loc sa te sperie faptul ca renuntarea la zaharuri si fainoase ti-a creat o stare de disconfort, suplimenteaza mineralele pierdute. Magneziul si sodiul, sub forma sarii de Himalaya, sunt variantele cele mai la indemana.

5. Consumi carbohidrati ascunsi. De-a lungul anilor, mi s-a intamplat de mai multe ori sa descopar, impreuna cu diversi clienti, ca motivele stagnarii lor era consumul neintentionat de carbohidrati. De la etichete eronate, pana la denumiri pompoase ale zaharului, aproape tot din jurul nostru contine carbohidrati. Atunci cand iti compui meniurile sau faci cumparaturile pe baza unor meniuri prestabilite cu nutritionistul, alege alimentele naturale. Fereste-te de ingrediente precum dextroza, maltodextrina, amidon de porumb, zahar invertit, intrucat nu vei face decat sa iti perpetuezi nevoia de dulce si sa blochezi procesul de slabire. De asemenea, atunci cand alegi sa mananci in oras, alege alimente cat mai simple. Mancarurile elaborate, precum cele cu sosuri, pot contine zahar sau faina.

6. Nivel de stress prea ridicat. Majoritatea asociaza dieta cu sportul, si cel putin in cazul femeilor, optiunea cea mai populara este cardio. Problema insa este cresterea hormonului de stress (cortizolul) atunci cand se abuzeaza de cardio. Acesta este legat de depunerile de grasime, in mod special in jurul taliei. O alternativa sanatoasa este fitnessul – fie ca alegeti exercitiile cu propria greutate sau cu greutati in sala. Astfel, cresterea de masa musculara duce, in timp, la o rata mai ridicata a arderilor.

7. Odihna insuficienta. E dificil in perioada in care traim sa ne asiguram un somn curat, insa lipsa acestuia dupa la dereglari hormonale grave in organism: scaderea nivelului IGH (hormonul de crestere), nivel scazut al leptinei (hormonul care indica satietatea) precum si un nivel crescut de grelina (un hormon care stimuleaza apetitul). Chiar daca reusim sa adormim, e important si cum o facem. Astfel, e indicat sa nu adormim la televizor sau laptop, intrucat somnul nu va fi deloc odihnitor. Incercati sa adormiti mai degraba citind la lumina calda, si eliminati din incapere sursele de lumina albastra (blue light). Aditional, trecerea telefonului in Airplane Mode reduce impactul negativ al acestuia asupra organismului.

8. Consumi prea multi indulcitori. Daca vii dintr-o dependenta cronica de zahar, inlocuirea acestuia cu un indulcitor natural, cum sunt Stevia sau Tagatesse, poate fi o solutie, insa nu una pe termen lung. Uneori, in functie de fondul pacientului, indulcitorii pot perpetua nevoia de zahar si pot bloca slabirea, daca apare raspuns insulinic in urma ingestiei lor. Unul dintre scopurile dietei ketogenice este renuntarea la alimentele nocive, precum zaharul.

9. Alegi cafele calorice, precum BPC. Bulletproof coffee este un amestec de cafea neagra cu smantana grasa si ulei de cocos sau MCT. O ceasca poate ajunge la cateva sute de calorii care, alminteri, ar putea fi consumate in cadrul unei mese. Consumul de grasimi exogene in exces ofera organismului o sursa imediata pentru a produce corpi cetonici, si nu se va mai folosi de tesuturile tale grase, aparand astfel blocajele in slabire. In plus, o ceasca de BPC nu poate reprezenta o masa, intrucat e total lipsita de proteina.

10. Nu ai mese clare, ci o serie de gustari de-a lungul zilei. Sa ne intelegem, mancatul putin si des ca varianta de slabire este un mit. Practic, atunci cand ne impartim caloriile zilnice in 5-6 gustari (mese nu pot fi, neintrunind niste conditii esentiale, cum ar fi un aport proteic minim), nu facem decat sa oferim organismului nostru surse permanente de energie pentru activitatile zilnice. Astfel, atentia lui nu va fi indreptata catre depozitele proprii de grasimi.

11. Optezi pentru zile de „incarcare glucidica”. Incarcarea glucidica e diferita de CKD (dieta ketogenica ciclicizata). Desi intens promovata, pentru a atrage gurmanzii („Ce dieta tare, am o zi pe saptamana in care pot manca prajituri si fast food!”), incarcarea glucidica provoaca organismului un soc. Reluarea dietei ketogenice a doua zi poate provoca keto flu, astfel incat nu vei reusi decat sa perpetuezi in timp o stare generalizata de moleseala si pierderea apei retinute de la o zi de cheating la alta, nicidecum un proces de slabire sanatos.

12. Nu consumi suficienta sare. Da, ni s-a spus ca sarea nu este sanatoasa, iar spitalele promoveaza, indiferent de motivul pentru care ai ajuns acolo, mancare complet nesarata. In schimb, pe plan local, painea cu margarina si crenvurstii fierti fac parte din meniurile zilnice ale cantinelor de spital. Sarea este un electrolit important, iar aportul acestuia in dieta ketogenica este vital. Intai de toate, intrucat dieta ketogenica este o dieta diuretica, iar pierderea de apa din organism duce si la pierderea de electroliti, asa cum mentionam anterior. De asemenea, este important de stiut ca in cadrul dietei ketogenice, hipertensivilor, care se feresc permanent de consumul de sare, li se regleaza tensiunea, prin urmare pot consuma cu masura. Dar care sare este sanatoasa? Intr-o piata inundata de sare iodata (ai carei antiaglomeranti adaugati se transforma in cianuri prin tratare termica), variantele sigure sunt sarea de Himalaya, de Guerande, sarea neagra sau sarea de mare.

 

2 comentarii

  1. Multumim pt articol! legat de ultimele randuri, ce parere aveti, e bine ca sarea sa fie iodata? Cum ar fi cea de mare. Nu e periculos sa eliminam iodul? multumesc.

    • Sarea iodata ar trebui folosita exclusiv la rece (salate, dres mancarea din farfurie) intrucat antiaglomerantii utilizati la sarea iodata, fie ea si de Himalaya, se transforma, prin tratare termica, in cianuri.

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

VREI SA SCAPI DE KILOGRAMELE IN PLUS?

Tot ceea ce ai nevoie pentru a ajunge la greutatea dorită

Începe acum