Dieta ketogenica nu este ultimul trend in materie de slabire, asa cum ar putea parea la o prima vedere, ci este, probabil, cea mai buna solutie gasita de medicina – inca de la inceputul secolului XX – pentru a tine sub control boli precum epilepsiile in diferite forme, o serie de tipuri de cancer, bolile inflamatorii, diabet, obezitatea etc. Exista nenumarate studii (1, 2, 3, 4 etc.) care sa ateste beneficiile mai sus mentionate, urmand ca acestea sa fie tratate separat si detaliat in articole ulterioare.

In esenta, dieta ketogenica presupune minimizarea cantitatii de carbohidrati ingerata pana la 20-50 grame pe zi (cantitatea depinde de telul celui care adopta acest stil alimentar), alaturata unei cantitati medii de proteine (0.5 pana la 1.5 grame/kilogram corp) si a uneia ridicate de lipide.

Atunci cand dieta noastra este una normala, cu un consum de peste 50% din alimentele zilnice sub forma de carbohidrati, organismul opteaza pentru acest macronutrient ca sursa primara de energie. Ceea ce ramane neconsumat se depune sub forma de grasime viscerala si subcutanata, prima fiind deosebit de periculoasa pentru sanatate. In momentul in care ne schimbam stilul alimentar si optam pentru o dieta cu un consum redus de carbohidrati, organismul se reorienteaza si transforma in energie urmatoarea cea mai la indemana sursa, respectiv grasimea depusa. In termeni stiintifici, intra in stare de cetoza, un proces natural care se initiaza, generic, in momentul in care organismul nu primeste suficienta mancare sau, in cazul de fata, suficienti carbohidrati. Aflat in acest stadiu, organismul incepe sa produca corpi cetonici (rezultati din desfacerea celulelor grase la nivelul ficatului), pe care ii va folosi ca sursa primara de energie.

Cel mai dorit efect al acestui mod alimentar este pierderea in greutate. Aceasta are loc insa doar in anumite conditii, respectiv in situatia reducerii numarului de calorii de la TDEE  (total energie consumata pe zi cu activitati incluse) sau chiar peste, la RMB (rata metabolica bazala, respectiv numarul de calorii consumate zilnic in stare de repaos – parametru calculat cu deficit de calorii pentru slabire). Daca TDEE include orice activitate presteaza o persoana intr-o zi, rata metabolica bazala este rezultatul unui calcul matematic ce implica varsta, inaltimea si greutatea.

 

Beneficiile adoptarii acestui stil alimentar

 

  • Dieta keto ajuta la reglarea colesterolului total prin reducerea trigliceridelor
  • Dieta keto are rol antiinflamator
  • Adaptarea la keto confera o stare permanenta de energie, intrucat grasimea este o sursa mult mai stabila decat carbohidratii
  • Lipsa senzatiei de foame. Intrucat alimentele keto sunt satioase, nu mai intervine senzatia de foame data de consumul de carbohidrati.

 

Cautari:

  • lipide in keto