Impamantarea, dusurile reci si expunerea la soare – scaderea inflamatiei cu ajutorul naturii

Imi amintesc perfect sentimentul de libertate dat de alergatul desculta, cand eram copil. Cand ploua, santul din fata curtii bunicii se umplea cu apa si topaiam in el, ma jucam cu degetele in noroi, iar seara, inainte sa intru in casa, ma spalam rapid intr-un lighean de apa care statuse la soare peste zi. Nu cred ca a studiat nimeni asta, dar cred cu tarie ca taranii din estul Europei nu aveau proteina C-reactiva ridicata acum 30 de ani. Mersul lor descult spre camp, in soare, cu siguranta ajuta la scaderea inflamatiei.

Acum avem denumiri fancy pentru ceea ce faceau stramosii nostri. Par activitati exotice, la care multi stramba din nas cu neincredere. Din fericire insa, sunt sustinute de stiinta.

Impamantarea

Cunoscuta mai ales sub numele de grounding sau earthing, impamantarea este o tehnica terapeutica ce presupune conectarea electrica la planeta noastra. Suprafata Terrei este un excelent conductor electric (mai putin in zonele foarte aride), iar potentialul sau negativ este mentinut de circuitul electric atmosferic global. Tot mai multe studii arata ca potentialul negativ al Terrei un mediu bioelectric stabil in organism, care sa duca la o buna functionare a intregului sistem. Acest studiu publicat in 2007 arata ca impamantarea pe timp de noapte (se poate face in conditii de siguranta cu anumite device-uri) duce la scaderea cortizolului si la imbunatatirea bioritmului. Practic, in timpul procesului de impamantare, electronii din pamant patrund in corp, avand efect antiinflamator si antioxidant (scade ROS – radicalii liberi).

Se presupune ca mersul descult (cea mai la indemana forma de impamantare) si masajele prin contract direct faciliteaza scaderea inflamatiei si vindecarea ranilor acute sau cronice. Cum definim insa inflamatia? Aceasta face parte din sistemul de aparare al organismului si semnalizeaza una sau mai multe probleme existente. Probabil cele mai frecvent intalnite forme sunt edemul si durerea, fie ea cronica sau acuta. Markerii inflamatori pot creste din varii motive: alimentatie defectuoasa, bioritm dereglat, expunere indelungata la nnEMF, lovituri, hidratare insuficienta, efort sustinut indelungat etc. Urmarile inflamatiei indelungate, neabordata terapeutic, pot fi severe, printre cele mai comune numarandu-se obezitatea, diabetul, bolile cardiovasculare.

Un mic studiu, realizat pe 10 participanti sanatosi, a aratat ca impamantarea reduce vascozitatea sangvina, un factor major al riscului de boli cardiovasculare. Un altul arata ca sportivii care utilizeaza aceasta tehnica se recupereaza mai rapid dupa efort, aratand astfel potentialul vindecator al impamantarii. Efecte benefice au fost remarcate si asupra starii emotionale ale oamenilor, in cadrul acestui studiu.

Dupa o copilarie petrecuta desculta, am redescoperit beneficiile groundingului acum cativa ani, cand am inceput sa ma descalt vara in parc ori in timp ce eram la o terasa. Avand anterior edeme la nivelul picioarelor (insemnand ca dupa o zi petrecuta in picioare seara imi era greu sa ma descalt din cauza retentiei de apa), acestea au inceput sa dispara. Astfel, serile nu mai insemnau urme de bretele ale sandalelor pe laba piciorului, ci vene frumos conturate si piele fina. Recent, am studiat mai intens efectele groundingului pe propria piele si am demarat un protocol. Inca din iarna, cand ieseam afara, ma descaltam in parc si stateam pe iarba cateva minute, fara a simti frig. Am continuat pana am ajuns la 1-2 ore in ultima luna, iar efectele sunt evidente in fiecare zi: un somn mult mai calitativ, in mod paradoxal o greutate mai mica seara decat dimineata, cu pana la 1 kg (dupa 2-3 mese), diminuarea tesutului adipos abdominal (tocmai pentru ca era mic, era dificil de pierdut) si disparitia edemelor. Tot procesul a fost coroborat cu o alimentatie low carb cu alimente de sezon.

Cum poti beneficia de avantajele impamantarii? Cel mai simplu mod este in picioarele goale, pe pamant sau iarba. Daca nu stai la curte, poti face acest lucru in parc sau chiar in fata blocului. O varianta foarte la indemana pentru posesorii de catei este simpla plimbare a acestora, cu o lesa de metal. Inotul in ape naturale (rau, mare, ocean, lac) este varianta ideala in anotimpul cald. De asemenea, exista diferite device-uri (incaltaminte, covorase, sireturi), utile mai ales in sezonul rece.

 

Dusurile reci

Ne plac dusurile fierbinti ori pierdutul vremii in cada, in apa calda, mirosind a saruri de baie. Ne relaxeaza dupa o zi lunga de munca, si pe buna dreptate simtim acest lucru, intrucat apa fierbinte activeaza sistemul nervos parasimpatic, dandu-ne somnolenta.

Cu dusurile reci este insa alta poveste. Temperatura scazuta a apei duce la vasoconstrictie capilara, facand astfel sangele sa circule mai rapid in extremitati, pentru a mentine temperatura corporala normala. Aceasta terapie ajuta la scaderea inflamatiei din corp si ajuta in pevenirea bolilor cardiovasculare, prin normalizarea HTA.

Dusurile reci au proprietati regenerative si incurajeaza refacerea structurii pielii intr-un proces de slabire. In plus, sunt ideale dupa activitatea sportiva, intrucat relaxeaza muschii. Grasimea maronie (brown fat) este un tip de grasime, regasit mai ales in zona gatului si a umerilor, care ajuta la arderea depunerilor adipoase. Aceasta se activeaza la expunerea la rece. Prin urmare, dusurile reci pot accelera un proces de slabire.

Dusurile reci pot fi facute ca atare ori alternate cu dusurile cu apa fierbinte. Din experienta mea, cel mai usor e sa incepi dusul rece cu labele picioarelor, apoi sa urci gradat, controland respiratia prin inspiruri profunde si expiruri lente. Referitor la respiratie, dusurile reci mai au un avantaj major: cresc oxigenarea in organism.

 

Expunerea la soare

 

Cel mai mare beneficiu al expunerii controlate la soare, in anumite intervale cand radiatiile UV au o concentratie mai mare, este sinteza naturala de vitamina D din colesterol, la nivelul epidermei. Vitamina D, alaturi de K2, ajuta la absorbtia corecta a calciului, mentine nivelul fosforului, regleaza insulina, creste imunitatea, ajuta ficatul sa functioneze corect, previne aparitia bolilor autoimune etc.

In zonele temperate, unde expunerea solara e mult redusa minim 6 luni pe an, deficienta vitaminei D este una ridicata in randul populatiei. De asemenea, utilizarea produselor SPF in timpul expunerii controlate (5 pana la 20 minute dimineata ori dupa-amiaza, dupa ora 17) nu va permite corpului sa produca vitamina D, si nici utilizarea ochelarilor de soare sau vedere, intrucat majoritatea au protectie UV (makes sense, nu?).

Alte beneficii ale expunerii la soare: scaderea tensiunii arteriale, imbunatatirea functiei cognitive, imbunatatirea somnului prin reglarea ritmului circadian, scaderea inflamatiei etc.

Abonare la newsletter

Adauga adresa ta de email mai jos pentru a fii la curent cu cele mai noi retete si sfaturi keto

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

VREI SA SCAPI DE KILOGRAMELE IN PLUS?

Tot ceea ce ai nevoie pentru a ajunge la greutatea dorită

Începe acum